Jag fick en förfrågan på bra pålägg till frukostmackan om en inte äter något animaliskt. tips på pålägg som heller inte skulle kosta skjortan. Som vanligt så förespråkar jag att tillaga dina egna röror och såser. Det blir godare, nyttigare och framför allt billigare. Och när det kommer till röror så finns det ingen begränsning på smaksättning.
Jag gjorde därför ett linssmör/linssöra/linspastej - kalla det var du vill, gött är det i alla fall.
Ett paket linser kostar under 20 kr i en "vanlig" matbutik. Du kan säkert hitta billigare i storpack på specialbutiker. Och ett paket linser kommer att räcka till 3 - 4 satser av detta recept.
Linser är en av de superprodukterna som finns på marknaden och som vegan är det viktigt att man håller koll på sina näringsvärden (det är givetvis viktigt att hålla koll på näringsvärdena om du äter kött också. Tyvärr så är det ju så att de flesta köttätare inte har någon som helst koll på vad de egentligen stoppar i sig. Den personen som äter vitt bröd med pressad skinka till frukost, kött och potatis till lunch och falukorv med makaroner till middag, har förmodligen fått i sig, långt ifrån alla de viktiga näringsämnen som kroppen behöver. Och tyvärr så är det en vanlig missuppfattning att: inte äta kött = inte få i sig näringsämnen. Men om man är en vegan som är uppmärksam på innehållsvärdet på de produkter som en stoppar i sig, så får man förmodligen i sig mycket mer näring under en dag än vad den "vanliga" husmanskostköttätaren får på en hel vecka.)
Linser innehåller både proteiner och kolhydrater, de är rika på folsyra, fosfor, järn, kalium, kalcium, magnesium, natrium, zink och selen. Även en hel rad av olika B-vitaminer ryms inom denna supermat. I detta recept så slängde jag i massor med persilja som även den är rik på bl a. järn och B-vitaminer. Även A-vitamin och C-vitamin får du i dig via persiljan.
För detta recept behöver du:
2 dl röda linser (du kan lika gärna ta gröna)
grönsaksfond (buljong går lika bra)
2 krukor persilja
1 - 3 vitlöksklyftor
salt
kryddor (jag har fastnat för persillada för tillfället)
Koka linser tillsammans med fonden enligt anvisningarna. Jag brukar vara lite slarvig när jag ska koka linser till röror. Det gör nämligen inget om de blir överkokta eftersom att du ska mixa dem.
Släng ner dina färdigkokta linser tillsammans med persilja och vitlök i en bunke. Mixa till en slät smet. Smaksätt med salt och kryddor.
Förvara i kylen i en tätförsluten förpackning.
Smaklig måltid! hoppas ni får en rad härliga frukostar nu!
Tips på andra smaksättningar: fetaost (om du äter ost), parika och chili, koriander och vitlök, basilika och timjan. Ja, ni förstår, there is no end to the possibilities
torsdag 27 februari 2014
tisdag 25 februari 2014
Vegetarisk husmanskost del 1 - grönpepparsås
De flesta såser som serveras på restauranger har någon form av animalisk ingrediens. Kalvfond är mycket vanlig i såser. Idag tänkte jag laga en typisk kötträtt på mitt eget vegetariska sätt.
Jag kokade potatis, gjorde en grönpepparsås och stekte en veganbiff som jag hittade i den vegetariska kyldisken.
För att göra grönpepparsåsen behöver du:
2st schalottenlök
2 - 3 msk grönpeppar i lag
1 tsk dijonsenap
4 dl grönsaksfond
2 - 3 dl grädde
vetemjöl
koka upp fonden enligt anvisningarna. det står på flaskan hur mycket fond du behöver till 1 dl vatten. tillsätt lite mjöl för att göra konsistensen lite tjockare. Enklast är att strö mjölet över fonden med hjälp av en sil samtidigt som du vispar. Då undviker du klumpar. Annars går det bra med ngn annan typ av redning som faller dig bättre i smaken.
Skölj pepparkornen noga för att få bort lagen. Hacka dem sedan grovt. Skala och finhacka löken.
För att få fram bäst smak på din sås så bör du tillreda den i samma stekpanna som du tillagar din "biff". Jag köpte en supergod variant som var kraftigt kryddad vilket gav en superbra smak på såsen.
Stek biffen i smör för bästa smak. Ta ur biffen och låt den vänta på såsen. Tillsätt en gnutta mer smör i pannan och tillsätt pepparkornen och löken. stek dem i nån minut och tillsätt sedan fonden och låt allt koka ihop. Tillsätt sedan grädde och senap och låt det koka samman till önskad konsistens.
servera med kokt potatis, din biff och en god sallad.
enklare än så kan de inte bli!
smaklig måltid!
Jag kokade potatis, gjorde en grönpepparsås och stekte en veganbiff som jag hittade i den vegetariska kyldisken.
För att göra grönpepparsåsen behöver du:
2st schalottenlök
2 - 3 msk grönpeppar i lag
1 tsk dijonsenap
4 dl grönsaksfond
2 - 3 dl grädde
vetemjöl
koka upp fonden enligt anvisningarna. det står på flaskan hur mycket fond du behöver till 1 dl vatten. tillsätt lite mjöl för att göra konsistensen lite tjockare. Enklast är att strö mjölet över fonden med hjälp av en sil samtidigt som du vispar. Då undviker du klumpar. Annars går det bra med ngn annan typ av redning som faller dig bättre i smaken.
Skölj pepparkornen noga för att få bort lagen. Hacka dem sedan grovt. Skala och finhacka löken.
För att få fram bäst smak på din sås så bör du tillreda den i samma stekpanna som du tillagar din "biff". Jag köpte en supergod variant som var kraftigt kryddad vilket gav en superbra smak på såsen.
Stek biffen i smör för bästa smak. Ta ur biffen och låt den vänta på såsen. Tillsätt en gnutta mer smör i pannan och tillsätt pepparkornen och löken. stek dem i nån minut och tillsätt sedan fonden och låt allt koka ihop. Tillsätt sedan grädde och senap och låt det koka samman till önskad konsistens.
servera med kokt potatis, din biff och en god sallad.
enklare än så kan de inte bli!
smaklig måltid!
lördag 15 februari 2014
Raw - glassen som är vad den heter
Jag provade den nya glassen med från märket Lily and Hanna´s Raw! Rawfood Ice cream
Jag provade Caramel och Choklad. Båda var supergoda och jag kan verkligen rekommendera dem! Caramellen var söt och Chokladen var sådär kraftigt chokladig som Ben&Jerry´s brukar vara. Förpackningarna är baserade på EN PORTION så det finns ingen möjlighet att pressa i sig en halvliter glas hur som helst vilket kan vara bra för vissa (läs: mig) som inte kan kontrollera sig själva när de får för stor förpackning, typ Ben&Jerry´s
Och nu undrar ni säkert om dessa godingar också är nyttiga, eftersom att de är raw. Som svar ger jag er info, direkt tagen från deras hemsida (http://lilyohanna.se/)
lördag 8 februari 2014
Chutney på Södermalm
På Katarina Bangata, alldeles nära Götgatan, ligger Chutney. Ett av mina smultronställen i STHLM. Hit kan man komma, sommar som vinter, små eller stora sällskap, fikasugna eller vrålhungriga, vegan som vegetarian.
Kvällens meny förändras konstant men det som alltid gäller är det fantastiska erbjudandet om att en får välja två rätter från menyn. Då får en alltså två mindre portioner på en tallrik. Och inte nog med det, om du inte blir mätt får du ta mer mat!!! (!!!!!)
Menyn är alltid vegetarisk men vissa rätter är även veganska, alternativt glutenfria. Det finns alltid tillbehör som chutney, lingonsylt, sambal oelek samt parmesan. Bröd, smör, dricka, sallad och kaffe finns även på buffébordet.
Det finns även annat att äta än dagens meny, det finns bl a vegoburgare, smörgåsar och en del andra vegetariska rätter. Chutney har rättigheter och har en hel del ölsorter som en kan välja mellan.
(jag ber om ursäkt för den dåliga bilden men jag skyller på mysbelysningen inne på Chutney. Det ger inte så fina bilder men det är otroligt stämningsfullt och mysigt inne på chutney.
Det finns en hel del veganska alternativ att få tag på. Fika som mat, veganer är välkomna.
Kvällens meny förändras konstant men det som alltid gäller är det fantastiska erbjudandet om att en får välja två rätter från menyn. Då får en alltså två mindre portioner på en tallrik. Och inte nog med det, om du inte blir mätt får du ta mer mat!!! (!!!!!)
Menyn är alltid vegetarisk men vissa rätter är även veganska, alternativt glutenfria. Det finns alltid tillbehör som chutney, lingonsylt, sambal oelek samt parmesan. Bröd, smör, dricka, sallad och kaffe finns även på buffébordet.
Det finns även annat att äta än dagens meny, det finns bl a vegoburgare, smörgåsar och en del andra vegetariska rätter. Chutney har rättigheter och har en hel del ölsorter som en kan välja mellan.
Såhär kan en måltid se ut
(jag ber om ursäkt för den dåliga bilden men jag skyller på mysbelysningen inne på Chutney. Det ger inte så fina bilder men det är otroligt stämningsfullt och mysigt inne på chutney.
Det finns en hel del veganska alternativ att få tag på. Fika som mat, veganer är välkomna.
och om det är någonting som är mysigt så är det att sitta på Chutneys uteservering på somrarna.
Ni hittar Chutney på Katarina Bangata 19
Öppettider:
månd - fred 11 - 22
lörd 12- 22
sönd 12 - 21
om ni är ett lite större sällskap så rekommenderar jag att ni bokar bord i förväg. Restaurangen är ganska stor med många sittplatser men den är även mycket populär så det finns ingen garanti på att det ska finnas plats.
tel nr: 08 - 640 30 10
torsdag 6 februari 2014
En tager vad en haver
Det bästa med bönbiffar är att det inte finns några som helst gränser för vad en kan smaksätta dem med. Jag rotade runt i skafferiet och kylen för att skrapa ihop till något som skulle kunna fungera som lunch.
Jag hittade en burk bönor, en snutt purjolök, en trist kant av en paprika och en helt okej bit av en zuccini.
Detta är helt perfekt att skapa grönsaksbiffar av. Dock ska en tänka på att när en använder sig av färska grönsaker så får en förvänta sig att det blir mycket vätska i biffarna så antingen får en steka på grönsakerna innan en blandar i dem i bönsmeten eller så får en kompensera med extra mjöl. En kan använda sig av mandelmjöl om en vill undvika extra kolhydrater.
Jag finhackar mina grönsaker när jag ska ha dem i biffar, då blandar sig grönsakerna bättre med bönorna och du får en jämn och bra smak på biffarna. Just paprika innehåller ju massor med vätska så en får verkligen tänka på att tillsätta mjöl i smeten.
Jag river alltid ner så mycket av grönsakerna som möjligt vid sidan av innan jag tillsätter dem i bönsmeten. morötter, rödbetor och andra rotfrukter blir superbra i smeten när de rivs ner. I det här fallet rev jag min zuccini och pressade ur saften innan jag blandade ner den i smeten.
jag sparar alltid på saften och idag blandade jag ner en matsked vetegräs och så fick jag en supernyttig shot.
4 portioner
För dessa biffar använde jag:
1 burk blandade bönor, 400g
200 g zuccini
30 g gul paprika
40 g purjolök
persillada (andra kryddor och salt går lika bra)
1 msk No egg (ni hittar info om No Egg i mitt inlägg som heter Spenat- & fetaostbiffar)
½ dl mandelmjöl
svarta sesamfrön
Sätt ugnen på 200 grader
Mixa bönorna till en slät smet
finhacka purjolök och paprika och blanda ner dem i smeten. Riv zuccinin på ett fat. Pressa ur saften och blanda sedan ner zuccinin i bönsmeten. Tillsätt mjöl, kryddor och No Egg och blanda. Nu kan smeten uppfattas som mycket torr men grönsakerna i biffarna kommer att släppa mycket vätska så oroa er inte för att de ska bli torra.
Forma till fyra biffar
Lägg biffarna i en ugnssäker form på bakplåtspapper eller ha i lite olja i botten.
Strö lite sesamfrön över biffarna och stoppa sedan in dem i ugnen i 20 - 30 min.
Jag serverade mina biffar med pommes, gjorda av sötpotatis och lite tacosås (en tager vad en haver)
Supergott och superbra sätt att rädda matvaror som annars hade fått möta sitt öde i hushållssoporna.
Dessa biffar innehåller ca 170 kcal
8 g kolhydrater
5 g protein
5 g fett
Jag hittade en burk bönor, en snutt purjolök, en trist kant av en paprika och en helt okej bit av en zuccini.
Detta är helt perfekt att skapa grönsaksbiffar av. Dock ska en tänka på att när en använder sig av färska grönsaker så får en förvänta sig att det blir mycket vätska i biffarna så antingen får en steka på grönsakerna innan en blandar i dem i bönsmeten eller så får en kompensera med extra mjöl. En kan använda sig av mandelmjöl om en vill undvika extra kolhydrater.
Jag finhackar mina grönsaker när jag ska ha dem i biffar, då blandar sig grönsakerna bättre med bönorna och du får en jämn och bra smak på biffarna. Just paprika innehåller ju massor med vätska så en får verkligen tänka på att tillsätta mjöl i smeten.
Jag river alltid ner så mycket av grönsakerna som möjligt vid sidan av innan jag tillsätter dem i bönsmeten. morötter, rödbetor och andra rotfrukter blir superbra i smeten när de rivs ner. I det här fallet rev jag min zuccini och pressade ur saften innan jag blandade ner den i smeten.
jag sparar alltid på saften och idag blandade jag ner en matsked vetegräs och så fick jag en supernyttig shot.
4 portioner
För dessa biffar använde jag:
1 burk blandade bönor, 400g
200 g zuccini
30 g gul paprika
40 g purjolök
persillada (andra kryddor och salt går lika bra)
1 msk No egg (ni hittar info om No Egg i mitt inlägg som heter Spenat- & fetaostbiffar)
½ dl mandelmjöl
svarta sesamfrön
Sätt ugnen på 200 grader
Mixa bönorna till en slät smet
finhacka purjolök och paprika och blanda ner dem i smeten. Riv zuccinin på ett fat. Pressa ur saften och blanda sedan ner zuccinin i bönsmeten. Tillsätt mjöl, kryddor och No Egg och blanda. Nu kan smeten uppfattas som mycket torr men grönsakerna i biffarna kommer att släppa mycket vätska så oroa er inte för att de ska bli torra.
Forma till fyra biffar
Lägg biffarna i en ugnssäker form på bakplåtspapper eller ha i lite olja i botten.
Strö lite sesamfrön över biffarna och stoppa sedan in dem i ugnen i 20 - 30 min.
Jag serverade mina biffar med pommes, gjorda av sötpotatis och lite tacosås (en tager vad en haver)
Supergott och superbra sätt att rädda matvaror som annars hade fått möta sitt öde i hushållssoporna.
Dessa biffar innehåller ca 170 kcal
8 g kolhydrater
5 g protein
5 g fett
tisdag 4 februari 2014
Astrid och Aporna
Det finns en hel del vegetariska produkter på marknaden som är framtagna, främst för att det ska bli lättare att få i sig protein som vegetarian men också för att det ska bli lättare för oss invanda köttätare att övergå till vegetarisk kost. Tack gode gud för alla vegetariska biffar och korvar i frysdisken, vad skulle annars moster Hilda bjuda oss på när vi kommer på besök!
Det har nyligen kommit till min vetskap att Hälsans kök´s produkter är producerade i Israel och är du en människa med ett samvete bör du alltså undvika att köpa deras produkter.
källa: http://www.palestinagrupperna.se/bojkott-desinvesteringar-och-sanktioner-bds/israeliska-produkter-i-sverige
Dock finns det förstås en hel drös producenter på marknaden som tillverkar sina produkter med kärlek. Och idag vill jag lyfta fram Astrid och aporna (astridochaporna.se).
De startade i Malmö som en supermarket, med enbart vegetariska produkter. Idag, näst intill massproducerar de sina varor och ni hittar återförsäljare av dem i hela Sverige. På deras hemsida kan du hitta din närmaste butik! Där hittar du också information om deras produkter och jag tycker definitivt att alla bör prova deras ost, korv och framför allt deras Julskinka, när det nu blir dags för jul igen.
Jag bjöd över några vänner på middag för att prova deras burgare. Tyvärr tyckte jag att de var lite tråkiga och jag fick medhåll från mina gäster. Dock är vi vana att tillaga våra egna burgare och inget helfabrikat kan ju mäta sig med hemlagat. Vi var trots allt väldigt nöjda med middagen så om du vid tillfälle inte har tid att göra dina egna burgare så duger AstridochApornas alternativ helbra.
Trots att jag blev besviken på burgarna så är jag alltid helt lyrisk över deras julskinka så jag tycker definitivt att alla vegetarianer med vänner bör prova deras produkter!!
Det har nyligen kommit till min vetskap att Hälsans kök´s produkter är producerade i Israel och är du en människa med ett samvete bör du alltså undvika att köpa deras produkter.
källa: http://www.palestinagrupperna.se/bojkott-desinvesteringar-och-sanktioner-bds/israeliska-produkter-i-sverige
Dock finns det förstås en hel drös producenter på marknaden som tillverkar sina produkter med kärlek. Och idag vill jag lyfta fram Astrid och aporna (astridochaporna.se).
De startade i Malmö som en supermarket, med enbart vegetariska produkter. Idag, näst intill massproducerar de sina varor och ni hittar återförsäljare av dem i hela Sverige. På deras hemsida kan du hitta din närmaste butik! Där hittar du också information om deras produkter och jag tycker definitivt att alla bör prova deras ost, korv och framför allt deras Julskinka, när det nu blir dags för jul igen.
Jag bjöd över några vänner på middag för att prova deras burgare. Tyvärr tyckte jag att de var lite tråkiga och jag fick medhåll från mina gäster. Dock är vi vana att tillaga våra egna burgare och inget helfabrikat kan ju mäta sig med hemlagat. Vi var trots allt väldigt nöjda med middagen så om du vid tillfälle inte har tid att göra dina egna burgare så duger AstridochApornas alternativ helbra.
Trots att jag blev besviken på burgarna så är jag alltid helt lyrisk över deras julskinka så jag tycker definitivt att alla vegetarianer med vänner bör prova deras produkter!!
söndag 2 februari 2014
Raw food-bakelse med blåbär och cashewgrädde
Tanken med "raw food" är att vi inte ska äta något som har hettats upp till mer än 47 grader. Det innebär att nästan alla mjölkprodukter som har pastöriserats går bort. Vid 47 grader börjar näringsämnena i maten att reduseras och tanken är att genom raw food ska vi få i oss så mycket näringsämnen som möjligt. Maten anses vara ren när den inte har tillagats genom upphettning.
I länder som Sverige, som drabbas av Vinter en gång om året så är det svårt att leva helt på raw food eftersom att vi gärna vill värma oss med upphettad mat. De flesta entusiaster försöker leva så mycket som möjligt på raw food vilket innebär en kost som består till kanske 70% på raw.
En detox, en gång om året, kan dock vara att rekommendera. En två-veckors period då vi lever helt och hållet på raw food ska enligt "experter" göra oss piggare och friskare.
Eftersom att vi, genom raw food, till stor del äter frukt och grönsaker ska en tänka på vilka grönsaker vi stoppar i oss. Ekologiska obesprutade frukter och grönsaker är att rekommendera eftersom att vi gärna vill slippa så mycket miljögifter som möjligt i vår mat.
Jag försöker använda mig av raw food när jag ska baka energibars till träningen eller bara för att det är lite kul och annorlunda om en ska bjuda på efterrätt. Så var fallet under helgen och jag tänkte slå på stort och göra en bakelse efter raw food - konstens alla regler.
När du ska tillaga olika bars och kakor bör du ha en matberedare, det blir mycket svårt med enbart en stavmixer.Du kan också behöva bakplåtspapper och en kavel. Du behöver också tid. Oftast ska nötter och frön blötläggas i allt ifrån några timmar till flera dagar.
Till 6 bakelser behöver du:
2 dl cashewnötter, naturella
1 dl soyamjölk (gärna den lite söta varianten)
200 g mandel
100 g torkade aprikoser
50 g torkade tranbär
2 - 3 msk äppeljuice
½ dl riven kokos
bär
Det första du ska göra är att förbereda grädden, som vi ska tillverka av cashewnötterna. Genom att blötlägga nötterna mjukas de upp och går då att mixa till en len smet och om en då blandar dem med sojamjölk får vi en kräm som är mycket lik vispad grädde i sin konsistens.
Lägg cashewnötter i blöt i minst 3 timmar.
Börja med kakbottnen under tiden.
Mixa mandel aprikoser och tranbär i en matberedare till fina smulor. Det kan ta lite tid och du behöver en stark mixer.
Använd dig gärna av en juicepress och gör din egen äppeljuice. Annars går det att få tag på rena produkter på marknaden.
blanda ner 1 msk juice i taget medan du fortsätter mixa frukten och nötterna. Nu börjar smulorna mer och mer likna en massa. När du kan forma massan är den reda att användas.
Strö ut den på ett bakplåtspapper
Täck med ett nytt bakplåtspapper och kavla ut till en tunn botten. Ta bort det översta pappret och strö kokos över kakan. Täck åter kakan med papper och ställ kakan kallt tills grädden är färdig. Om den är kall så stelnar den och blir då lättare att hantera. Jag ställde kakan i några minusgrader i 3 timmar.
När cashewnötterna är redo för användning häller du bort vattnet och slänger ner nötterna i matberedaren. Mixa. Länge och väl. Häll lite mjölk i taget i mixer så att nötterna börjar likna ett "skum". När nötblandningen liknar vispad grädde är den klar. Och smakar förmodligen sött och ljuvligt.
Ta fram din kylda kakbotten och skär ut rutor eller någon annan kul form och varva kakbotten, grädde och bär. Jag tog blåbär och jag snålade inte på den varan!
Nu är du och dina gäster redo att njuta!
Lycka till!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)























